Recensie: Gender Queer van Maia Kobabe

Het laatste jaar ben ik steeds meer fan geworden van graphic novels, of stripverhalen. Ik had al veel goeds gehoord over Gender Queer en toen ik erachter kwam dat het boek vertaald werd, kwam het meteen weer terug op mijn radar. Lees hier mijn recensie van Gender Queer.

Gender Queer is een memoir in stripboek vorm over het leven van de auteur. De focus ligt hierbij op Maia Kobabes ontdekkingstocht naar eir gender en de rol die dat speelde in eir relaties, dagelijks leven en interesse. De lezer volgt de auteur van kindertijd tot en met volwassenheid. Waar de hoofdpersoon lang twijfelde eindigt het boek met een personage vol zelfvertrouwen en hoop.

Ik vond het heel knap hoe zo’n uitgebreid verhaal in één stripboek verteld kon worden. Veel verschillende thema’s, zoals genderrollen, (lichamelijke) dysforie, (a)seksualiteit, voornaamwoorden en meer, kwamen aanbod. Dat alles is verweven met een coming-of-age karakterontwikkeling, waar veel mensen zich in zullen kunnen vinden.

Iets wat ik me vaak afvraag bij graphic novels is: wat is de meerwaarde van dit verhaal als stripboekvorm? Ik vond de tekenstijl fijn: het was niet te realistisch en ook niet te cartoonachtig. Ook de kleuren vond ik mooi. Daarnaast vond ik dat de afbeelding in sommige gevallen dienden als mooie metaforen die hielpen bij de soms toch enigszins ingewikkelde onderwerpen.

Iets waar ik eerder over nagedacht heb en wat denk ik in dit geval ook zo zou kunnen zijn, is dat de afbeeldingen van de personages bijdragen aan het weergeven van hun emoties. Wellicht is het daardoor voor lezers makkelijker om zich te kunnen identificeren en om empathie te hebben voor de personages. (Iets wat uiteraard van groot belang is als het gaat om LHBTIQ+ verhalen.) Ik vond in ieder geval dat Maia Kobabe zich goed wist uit te drukken in zowel tekst als beeld.

Ik vind sterren geven altijd lastig, maar deze geef ik absoluut 5 sterren! Het is een graphic novel die ik zeker zal gaan herlezen. Absoluut een goede leestip voor pride komende maand, maar natuurlijk ook het gehele jaar door.

Dit artikel gaat over een recensie-exemplaar dat ik heb gekregen van New book Collective. Mijn recensies bevatten mijn eigen, oprechte meningen.