Recensie: ‘De erfenis’ van Jennifer Lynn Barnes

Een onverwachte erfenis, een gigantisch landgoed, geheimzinnige puzzels en vier knappe broers. Avery’s leven verandert drastisch en ze weet niet waarom zij de uitverkorene is. Ik was meteen verslaafd aan dit boek en kon het niet meer wegleggen. Benieuwd waarom ik dit boek zo gaaf vond? Lees dan hier meer!

Avery werkt iedere dag ontzettend hard om haar toekomstplannen waar te maken. Sinds het overlijden van haar moeder woont ze bij haar halfzus Libby. Avery woont graag bij haar zus, maar Libby trekt steeds weer toe naar haar gewelddadige vriend, die ze niet zo ziet zitten. Ondertussen probeert Avery goede cijfers te halen, zodat ze kan gaan studeren én werkt ze zo veel als ze kan bij een diner om wat geld bij elkaar te sprokkelen. Maar dan krijgt ze op een dag opeens te horen dat ze een groot fortuin erft, inclusief een gigantisch landhuis, een stichting die mensen helpt en nog veel meer. En dat allemaal van een man die ze niet kent. Om de erfenis van de mysterieuze Tobias Hawthorne in ontvangst te mogen nemen is er één voorwaarde: Avery moet een jaar lang wonen in Hawthorne huis. Helaas woont daar ook de familie Hawthorne, waaronder vier zeer knappe broers, en zij zijn niet al te blij dat ze hun erfenis moeten afstaan aan een vreemd meisje van wie ze nog nooit hebben gehoord. Avery en de Hawthorne broers proberen samen de geheimen van Tobias Hawthorne te achterhalen en uit te vinden waarom hij Avery heeft uitgekozen om zijn fortuin te winnen. Maar dat gaat niet zonder gevaar…

Wat een spannend boek was dit zeg! Ik was razend benieuwd naar De erfenis en het heeft zeker aan mijn verwachtingen voldaan. In het begin moest ik eventjes inkomen, omdat je meteen gepresenteerd wordt op een groot raadsel en het dan een tijdje duurt voordat ze naar de antwoorden gaan zoeken, maar al snel kon ik het boek niet meer wegleggen. Het boek zit vol spannende momenten, geheimen, complotten en puzzels. Het deed me erg denken aan de film Knives Out en ik denk dat als je erg houdt van escape rooms en spelletjes, je dit boek ook erg leuk gaat vinden. Vooral het Hawthorne huis sprak heel erg tot de verbeelding en de beschrijvingen daarvan vond ik het allerleukst aan dit boek.

Ik vond de Hawthorne broers de leukste personages. Alle vier de broers zijn heel verschillend en ook al zijn ze zeer bevoorrecht opgevoed, ze zijn toch niet het stereotype rijkelui ’s kind. Ze zijn allemaal vervelend en aardig op hun eigen manier. Ik verwacht dat er veel fan art gemaakt zal worden van de Hawthorne broers!

Wel vond ik het karakter van Avery soms iets te weinig uitgewerkt. Ik had graag nog wat meer willen leren over haar persoonlijkheid en emoties. Ook al is het boek in de eerste persoon geschreven, wordt het toch niet altijd duidelijk wat er nou precies in haar hoofd omgaat. Dit komt vooral doordat ze bepaalde vage herinneringen heeft die een belangrijke rol spelen in het plot en daarom nog niet helemaal uitgelegd worden aan de lezer. Waarschijnlijk wordt dit verder uitgewerkt in het volgende deel.

Waren de plottwist ’s en uitkomsten van de raadsels totaal onverwacht? Nee, ik zag hier en daar wel wat dingen aankomen. Zelf vind ik dit niet zo erg, want het is ook weleens leuk om goed te kunnen raden wat er gaat gebeuren. Het blijft sowieso een heel spannend boek en ik kon het niet wegleggen. Ik moest en zou te weten komen hoe het verhaal afliep. Helaas moet ik daarvoor nog wachten tot deel twee, dat ik absoluut ook ga lezen!

De erfenis is een absolute aanrader. Ik kan nu al met zekerheid zeggen dat dit boek bovenaan mijn favoriete lijstje van dit jaar komt. Ik wil deel twee, nu!

Dit artikel gaat over een recensie-exemplaar dat ik gekregen heb van BlossomBooks. Mijn recensies bevatten mijn eigen, oprechte meningen.