Recensie: ‘Hoe dan ook’ van Kara McDowell

Na het lezen van de flaptekst van Hoe dan ook was ik meteen verkocht! Het deed denken aan de romantische kerstfilms waar ik van hou, maar dan met een serieuze ondertoon en representatie, doordat het gaat over een personage met een angststoornis. Lees hier mijn recensie van Hoe dan ook.

Paige is gestrestst over alle kleine beslissingen die ze de hele dag door moet maken. Bij alles komen er verschillende scenario’s in haar hoofd van wat er allemaal mis zou kunnen gaan. Of het nou gaat om het kiezen van vakken op school, of ze wel of niet met iemand zal afspreken of over haar toekomst: zodra ze voor een moeilijke keuze staat slaat de paniek al snel toe. Gelukkig staat haar beste vriend Fitz altijd voor haar klaar wanneer ze hem nodig heeft. Er is alleen één probleem: ze is al jaren lang stiekem ontzettend verliefd op hem, terwijl hij de ene na de andere relatie heeft.

Als Paige voor de moeilijke keuze komt te staan om óf haar kerstvakantie met Fitz en zijn failie in een vakantiehuisje in de bergen door te brengen óf met haar moeder naar New York te gaan, heeft ze geen idee waarvoor ze moet kiezen. Ze wilt het allebei harstikke graag, maar er blijven de hele tijd nare gedachten in haar hoofd spoken over wat er verkeerd zou kunnen gaan. Bovendien heeft Fitz ook nog een brief van haar, waarin ze bekent verliefd op hem te zijn en ze wilt absoluut niet dat hij het gaat lezen.

Maar voordat Paige haar keuze kan maken grijpt het lot in en glijdt ze uit in de supermarkt waarna ze twee parallelle levens leid. Eén in het magische New York en de andere in het romantische sneeuwlandschap met Fitz. Maar voordat ze haar happy ending kan krijgen moet ze eerst haar keuzestress zien te overwinnen. Zal het haar lukken?

Allereerst vloog ik door dit boek heen en genoot ik van de heerlijke kerstsfeer. Het is dan ook echt het perfecte boek om te lezen tijdens de feestdagen en een aanrader voor de fans van bijvoorbeeld Let it Snow of Dash & Lily. Het boek volgt een bepaalde formule die zoveel romantische kerstfilms ook volgen, waardoor je weet waar je aan toe bent en dat is precies wat ik wil in een romantisch kerstboek!

De kerstsfeer vond ik het allerleukst aan dit boek. De beschrijvingen van de omgevingen hadden in mijn mening zelfs nog wel wat uitgebreider gemogen! Ik kon het winterse huisje van Fitz helemaal voor me zien en het leek mij de perfecte kerst besteming. En ook al klopte het niet altijd (bijvoorbeeld wanneer Paige slagroom opklopt wanneer ze gemberkoek gaat bakken), ik vond het ook heel leuk om te lezen over de wat voor Kerst dingen Paige allemaal bakt.

Dit boek is in eerste instantie lekker luchtig, maar er is ook een wat serieuzere toon. Het plot gaat dan ook voor een groot deel over Paige haar keuzestress en de lessen die ze leert om met haar angsten om te gaan. Ik vond dit echt wat toevoegen aan het verhaal, omdat kerstboeken en films toch vaak wat aan de oppervlakte blijven. Dat is bij Hoe dan ook echter zeker niet het geval en ik kon me zeker identificeren met de representatie van Paige’s angststoornis.

Hoe dan ook van Kara McDowell is een heerlijk romantisch kerstboek met een serieus onderwerp en perfect voor deze tijd van het jaar. Zeker een aanrader voor op je verlanglijstje!

Dit artikel gaat over een recensie-exemplaar dat ik gekregen heb van Uitgeverij Moon. Mijn recensies bevatten mijn eigen, oprechte meningen.