Recensie: ‘Lark & Kasim beginnen een revolutie’ van Kacen Callender

Felix Ever After is een boek wat ik vaak aanraad aan mensen, dus toen ik hoorde dat de auteur, Kacen Callender, met een nieuw boek over een non-binair personage uitkwam was ik heel erg benieuwd. Ik kan alvast verklappen dat ik dit boek nóg mooier vond. Lees hier mijn recensie.

Lark volgt tijdens de zomervakantie schrijflessen bij een buurtcentrum. Hun vriend Kasim, met wie Lark nu een ingewikkelde relatie heeft, volgt daar ook lessen. Wanneer Kasim per ongeluk op Lark’s Twitteraccount een thread post over zijn onbeantwoorde crush, explodeert Lark’s account en krijgt hen er heel veel volgers bij. Kasim wil echter niet dat iemand erachter komt dat hij dat was en vraagt aan Lark of hen het geheim wilt houden. Aangezien Lark graag hun boek uit wil laten geven en een groot online bereik hierbij kan helpen, neemt hen de eer op zich. Hen krijgt veel eer ervoor, zowel online als offline, maar worstelt met het bewaren van dit geheim. Bovendien, wat betekent dit voor de vriendschap tussen Lark en Kasim?

Trigger waarschuwing: Pesten, paniek aanvallen, racisme, transfobie

Dit boek voelt een beetje alsof alle stereotypes van “Gen Z” bij elkaar gepropt zitten en ik kan me voorstellen dat sommige mensen dit ergerlijk vinden. Het leek een tikkeltje geforceerd, maar tegelijkertijd is het ook weer ontzettend meta. Zo wordt het onderwerp van de complexiteit van je mening uiten zonder bepaalde groepen pijn te willen doen uitbundig besproken in het verhaal.

Het boek bevat meerdere queer, non-binaire personages en neurodivergente personages. Ook de thema’s van pesten, depressie en de gevolgen van de covid pandemie komen aan bod. Lark en Kasim beginnen een revolutie is daarom ontzettend maatschappelijk relevant en daardoor denk ik een goede aanrader voor op school. Niet alleen voelde ik me door bepaalde dingen in dit verhaal gezien, maar het zette me ook aan het denken. Dat is precies wat ik wil van een boek.

Als schrijver zijnde vind ik het altijd heel leuk om verhalen over andere schrijvers te lezen. Tussendoor zitten er hoofdstukken in het boek met teksten geschreven door verschillende personages in het boek en de feedback daarop. Ik vond dit heel grappig en herkenbaar voor als je ooit een schrijfcursus gevolgd hebt.

In het begin van het boek dacht ik dat het plot wat voorspelbaar was, maar niets was minder waar. Het verhaal nam een paar wendingen die ik niet had zien aankomen. Ook de personages vond ik heel mooi en complex. Maar vooral de communicatie en de ingewikkeldheid hiervan vond ik heel interessant.

Lark & Kasim hebben mijn hart veroverd en dit boek zit in mijn top 5 favoriete boeken van het afgelopen jaar. Ik raad het iedereen ten zeerste aan om dit boek te lezen!

Dit artikel gaat over een recensie-exemplaar dat ik heb gekregen van uitgeverij Querido. Mijn recensies bevatten mijn eigen, oprechte meningen.