Recensie: ‘Rood, wit en koningsblauw’ van Casey McQuiston

Rood, wit en koningsblauw is een romantisch boek met een politiek thema over Alex, de zoon van de Amerikaanse president en Henry, een Britse prins. Wat eerst een vijandige relatie is verandert in een vriendschap en dan zelfs tot meer… Is dit boek de hype waard? Lees hier mijn mening!

Dit boek speelt zich af in een alternatieve werkelijkheid in de Verenigde Staten, waar de president een vrouw is. Het verhaal volgt de zoon van de president, Alex. Hij heeft alles mee: hij is intelligent en heeft een glansrijke carrière in de politiek in het vooruitzicht. Het enige wat hem dwarsligt is die verwaande Britse prins Henry, met wie hij een jarenlange vete heeft en het steeds mee aan de stok krijgt op belangrijke internationale evenementen. Om de relatie tussen het Witte Huis en het Britse Koningshuis te versterken moeten Alex en Henry als PR stunt doen alsof ze vrienden zijn. Tot Alex verassing is Henry eigenlijk veel aardiger en interessanter dan hij dacht. Ze worden goeden vrienden en hebben non-stop contact met elkaar. Alex krijgt Henry maar niet uit zijn hoofd en begint langzamerhand te denken dat hun vriendschap misschien wel meer is dan hij in eerste instantie dacht…

Om de een of andere reden verwachtte ik dat het boek geschreven zou zijn vanuit zowel Alex’ als Henry’s perspectief, maar dat was echter niet zo. Misschien komt het omdat beide personages op de cover staan. Ik had het denk ik wel leuk gevonden om ook vanuit Henry’s perspectief te kunnen lezen, maar ondanks dat is Alex een interessant, humoristisch personage en ik denk dat veel mensen zich kunnen identificeren met zijn zoektocht naar zijn identiteit.

Dit boek laat zien dat je een luchtig, romantisch plot kan hebben en tegelijkertijd een diepere betekenis kan overbrengen. Naast romantiek is politiek een groot thema en Alex’ rol hierin is eigenlijk het hoofdplot in het boek. Het is fijn om in deze tijd te lezen over een vrouwelijke Amerikaansee president. Ik zou willen dat deze wereld onze realiteit was en dat diversiteit in politiek genormaliseerd was, zowel op het gebied van seksuele geaardheid, als etniciteit en gender identiteit.

Rood, wit en koningsblauw valt onder het New Adult genre en net zoals de meeste boeken die hieronder vallen bevat het boek meerdere expliciete seksuele scenes. Zelf ben ik daar niet zo in geïnteresseerd, dus ik las hier een beetje overheen, dus dat is iets om rekening mee te houden. Ik weet dat er veel fans zijn van het New Adult genre, dus dan is dit boek zeker een aanrader!

Ik kan zien waarom er een hype rondom dit boek bestaat. Het was een fijn boek en het is altijd goed om meer diversiteit  te zien in zowel auteurs, als personages, maar het was zeker niet het beste boek dat ik in tijden gelezen heb. Desalniettemin heb ik genoten van Rood, wit en koningsblauw, het las lekker weg en het is erg grappig. Het lijkt me zeker interessant om meer boeken in deze wereld te zien, bjivoorbeeld geschreven vanuit de andere personages.

Dit artikel gaat over een recensie-exemplaar dat ik gekregen heb van de uitgeverij. Mijn recensies bevatten mijn eigen, oprechte meningen.