Blogtour: ‘Als de morgen begint’ van Laura Diane

Na de heftige cliffhanger waarmee Als de nacht eindigt van Laura Diane eindigde, is daar eindelijk het net zo spannende vervolg: Als de morgen begint. Ik kan je alvast vertellen dat ook dit weer een emotionele rollercoaster was vol onverwachte wendingen. Lees hier mijn recensie van Als de morgen begint!

Dit boek is het tweede deel uit de duologie van Laura Diane. Lees hier meer over het eerste deel, Als de Nacht eindigt.

Na de gebeurtenissen van Als de nacht eindigt staat Lya’s wereld op z’n kop. Zij en haar vrienden hebben nog maar net de dood kunnen ontsnappen en ze keert terug naar haar thuis om er achter te komen dat nog meer van wat ze dacht te weten niet blijkt te kloppen. Samen met Devan, Walter, Gwen en Carli gaat ze opzoek naar de basis van de rebellengroep Trium en sluit ze zich aan bij het verzet. Hier ontmoet ze meerdere mensen die ongeveer het zelfde hebben mee gemaakt en de wereld proberen te veranderen. Het gevecht is hard en Lya en haar vrienden worstelen met alles wat hun is overkomen, waardoor hun vriendschap soms beproefd wordt.

Zal het hun lukken om de Koning van zijn troon te werpen, maar nog belangrijker: gaat het Lya lukken om zich te bevrijden uit haar innerlijke strijd?

De dialoog springt echt naar voren in dit boek. Er zijn veel grappige, maar ook serieuse gesprekken tussen de personages en dat versterkt hun relaties. Vooral de emotionele momenten tussen Devan en Lya vond ik mooi om te zien. In het algemeen besteedt Laura Diane veel aandacht aan de emotionele reacties op de gebeurtenissen in het boek, doormiddel van onder andere dialoog en ik vind dat een van de sterkere kanten van deze duologie. Wel had ik graag meer interactie willen zien tussen Carli, Gwen en Lya, omdat ik hun vriendschap zo mooi vond.

Net zoals in het eerste deel zit het boek weer vol met mooie quotes, vaak te maken met sterren of de zonsopgang. Het voegt echt iets speciaals toe aan dit boek en de emotionele ontwikkeling van Lya.

De wereld is zeer uitgebreid en ik vond het een heel gaaf concept. De sfeer van de Amerikaanse dystopie komt goed tot zijn recht en past goed bij het verhaal. Ook de organisatie en de geheime basis van het Trium vond ik heel cool bedacht. Ik had daarom nog veel meer willen zien van deze wereld. Aangezien er zoveel gebeurt in dit verhaal had het wat mij betreft een langere serie mogen zijn.

Het plot verloopt erg snel en ik vond het daarom soms wat moeilijk te volgen. Ook worden er veel nieuwe genaamde personages geïntroduceerd die we niet per se op een diepere laag leren kennen, dus dat vond ik soms wat verwarrend. Als de boeken langer waren geweest dan hadden hun verhaallijnen uitgebreid kunnen worden of hadden ze eerder in het verhaal geïntroduceerd kunnen worden, waardoor hun personages wat beter in het verhaal gepast hadden.

Een van de nieuwe personages die we ontmoeten in Als de morgen begint is V. Ik vond hem een hele leuke toevoeging aan het verhaal, zowel door de grappen die hij maakt, als wel de serieuzere toon door zijn achtergrond. Ik had nog veel meer van hem willen zien!

Het belangrijkste bij het laatste deel in een serie vind ik altijd de vraag of het slot bevredigend is en of alle vragen beantwoord worden. Alhoewel ik nog meer had willen zien van deze wereld en personages, bleef ik niet met grote vragen zitten en vond ik het einde zeker mooi afgerond.

Zoals ik eerder al schreef: deze duologie is absoluut een emotionele rollercoaster. Ik had graag nog meer boeken in deze serie gehad, zodat de wereld en de personages nog verder uitgewerkt konden worden, maar desalniettemin was Als de morgen begint een mooie afwerking van deze duologie. Ik ben zeer benieuwd naar Laura Diane’s toekomstige werk en gelukkig hoef ik niet al te lang te wachten, want haar nieuwe boek genaamd Ivelle verschijnt al in juli 2021.

Deze recensie maakt deel uit van een blogtour. Gisteren verscheen er een leuk interview met Laura Diane op de blog van Bookstamel en morgen is het de beurt aan Valeriesboekenwereld.