Recensie: ‘Als de nacht eindigt’ van Laura Diane

Vorige maand verscheen het vervolg op het debuut van Laura Diane en om me hier goed op voor te bereiden besloot ik het spannende, dystopische boek te gaan herlezen. De tweede keer vond ik het nog spannender dan de eerste keer! Lees hier mijn recensie van Als de nacht eindigt.

Lyra Marlow woont in een wereld waarin je alleen nog maar ’s nachts naar buiten kan gaan. Overdag naar buiten gaan zal je je leven kosten door de verwoestende zonnevlammen. Ze voelt zich opgesloten in haar huis met haar ongeneselijk zieke vader en een moeder die alleen maar bezig is met Lyra’s toekomst en een potentieel huwelijk voor Lyra. Ook ’s nachts op school is de sfeer niet heel gezellig, ondanks haar lieve vriendinnen en Lyra verlangt naar een avontuur buiten haar woonplaats. Kon ze maar ontsnappen aan haar leven in het donker…

Het concept van een wereld waarin mensen alleen maar ’s nachts kunnen leven vond ik ontzettend gaaf. Ik lees graag post-apocalyptische YA boeken en vond dit echt een mooie toevoeging aan mijn collectie. Vooral ook de onheilspellende sfeer was mooi weer gegeven. De omgeving werd heel mooi beschreven en ik waande me echt in deze wereld. Als je nieuw bent met het dystopie genre en ermee kennis wilt maken, is dit boek een mooi begin.

Lyra’s personage en haar angsten vond ik erg realistisch. Wel had ik wat meer willen zien van haar vriendin Gwen, die soms wat cryptisch en filosofische opmerkingen maakt. Ik vond haar heel leuk en juist daarom zou ik haar beter willen leren kennen. Daarnaast bevat het verhaal een romantische verhaallijn tussen Lyra en de mysterieuze Devan. Soms vond ik dit wel een klein beetje ‘insta love’, maar het stoorde me niet heel erg.

Ik vloog door het boek en het is lekker plot gedreven, waar ik erg van hou. Ook al vond ik sommige plottwists enigszins voorspelbaar, het werd toch zo omschreven dat het me op het puntje van m’n stoel hield. Er is veel aandacht voor de emotionele reacties op de gebeurtenissen in het boek.

Al met al vond ik dit boek heerlijk dystopisch, met donkere thema’s die onze samenleving weerspiegelen, maar tegelijkertijd ook niet al te confronterend zijn. Ik ben echt razend benieuwd naar de volgende boeken van Laura Diane en kan niet wachten tot het vervolg van Als de nacht eindigt, want ik wil heel graag weten hoe het verder gaat! Het vervolg, Als de morgen begint, is nu verkrijgbaar en mijn recensie als onderdeel van de blogtour kun je verwachten op 12 mei.