Blogtour: ‘Hij die niet bestaat’ van Valentijn Ringelberg

Boek Hij die niet bestaat van Valentijn Ringelberg met op de achtergrond een roze bloesemboom.

Ik mocht het nieuwe boek van Valentijn Ringelberg uit de Vha’Rymn-serie recenseren en was heel enthousiast! Het eerste boek vond ik al heel mooi geschreven en ik was super benieuwd naar het personage Kojvo die in de novelle Hij die niet bestaat de hoofdrol neemt. Lees nu mijn recensie!

Eerder las ik al het debuut van Valentijn Ringelberg, Voorbij het Wederwoud, waarin het personage Kojvo deel uit maakt van Phaun’s queeste. (Lees mijn recensie van het eerste boek hier.) Hij heeft een opmerkelijke bijnaam, maar in het eerste boek kom je niet te weten hoe Kojvo aan die naam gekomen is. Hij die niet bestaat is de eerste novelle uit de Vha’Rhymn-serie en volgt het verhaal van Kojvo. Wie was hij als welp, hoe is hij aan zijn bijnaam gekomen en wat heeft hij verder meegemaakt in zijn leven voordat we hem tegenkomen in Voorbij het Wederwoud?

Wauw! Ik was echt onder de indruk van dit boek! Ik werd helemaal in het verhaal gezogen. Het boek gaat over verschillende levensfases van Kojvo, ik zou het misschien wel niet eens meer als YA bestempelen. Als je een liefhebber van fantasy bent maar de standaard Young Adult verhaallijnen een beetje zat bent, dan is deze serie zeker iets voor jou. Ik vond het in ieder geval vernieuwend en uniek vergeleken met veel andere YA fantasy-boeken.

Ik heb een grote waardering voor de uitgebreide world-building in de boeken van Valentijn Ringelberg. In de wereld van Vha’Rhymn valt ontzettend veel te ontdekken en ik ben blij dat dit een lange serie wordt waarin ik nog veel meer erover te weten kan komen.

Deze serie zit vol mooie namen en gecompliceerde details die uniek zijn voor deze wereld. Daardoor was ik soms wel even in de war en moest ik stukjes opnieuw lezen. Desalniettemin las het heel vlot en ik hou wel van een kortere novelle als toevoeging op het verhaal.

Ook de personages vind ik heel interessant. Zelfs al is Kojvo een O’khani, een fictief soort in deze wereld, kwam hij heel realistisch over. Zijn karakterontwikkeling is heel mooi weer gegeven en dat vond ik heel knap gedaan in zo’n kort boek.

Technisch gezien hoef je deze novelle niet te lezen als je het hoofdverhaal van de serie De Raad van Vha’Rymn wilt volgen, maar ik vond het echt iets toevoegen. Na het lezen van Voorbij het Wederwoud bleef ik toch wel met wat vragen zitten en een van de grootste werd in dit boek beantwoord. Wel raad ik iedereen aan om te beginnen met Voorbij het Wederwoud en dan door te gaan met Hij die niet bestaat. Al met al was ik erg enthousiast over dit boek en maakt het me alleen maar nieuwsgieriger naar de rest van de serie!

Morgen is het de beurt aan @eline.books om dit boek in het zonnetje te zetten voor de blogtour!

Dit artikel gaat over een recensie-exemplaar dat ik gekregen heb van Hamley Books. Mijn recensies bevatten mijn eigen, oprechte meningen.