Recensie: ‘De genezer van Zalindov’ van Lynette Noni

Van vele mensen hoorde ik dat dit boek zo spannend is dat je meteen het tweede boek er achteraan wilt lezen. Dat maakte me ontzettend benieuwd, want ik hou wel van een goede plottwist! Toen Best of Fantasy met een limited edition werd ik nog meer enthousiast. Lees hier mijn recensie van De genezer van Zalindov van Lynette Noni.

Het boek volgt Kiva, die de rol van genezer heeft in de gevangenis van Zalindov. Deze gevangenis zit overvol met criminelen en andere mensen die er vaak ook onterecht in zijn beland. Zo is er bijvoorbeeld de zevenjarige Tipp die per ongeluk mee is gekomen toen zijn moeder opgepakt werd en er nu jaren later, na het overlijden van zijn moeder, nog steeds gevangen zit en Kiva helpt bij haar taken als genezer. Kiva zelf zit al tien jaar opgesloten in Zalindov en is er in eerste instantie met haar vader in terecht gekomen. Haar vader is overleden, maar door middel van gecodeerde berichtjes houdt ze contact met haar familie die haar vertellen dat ze moet volhouden.

Op een dag wordt de rebellenkoningin, Tilda, binnen gebracht met het gecodeerde bericht dat Kiva haar in leven moet houden en dat haar familie onderweg is om haar te komen redden. Tilda moet in de gevangenis een elementenproef doen, bestaande uit vier opdrachten, waarin getest wordt of zij elementaire magie bezit. Deze opdrachten zijn levensgevaarlijk en bijna niemand heeft het ooit overleefd. Tilda is echter te zien om deze te voltooien en dus besluit Kiva om deze in haar plaats te doen. Wanneer zij alle vier de opdrachten overleefd worden Kiva en Tilda vrijgelaten uit de gevangenis van Zalindov. Maar zullen ze het tot die tijd overleven?

Trigger waarschuwing: seksueel geweld, zelfbeschadiging.

Het boek begint meteen heel spannend en het was daardoor heel makkelijk om in het verhaal te komen. Het leest ontzettend snel en bevat geen ingewikkelde uitleg. Er zit een magiesysteem in, maar deze is nogal recht toe rechtaan en komt nog niet heel veel voor in het verhaal tot nu toe. De genezer van Zalindov is daardoor een hele “instap-fantasy”, voor als je wilt beginnen met dit genre.

De bedrukkende sfeer van de gevangenis is heel goed weergegeven en de smerige, beangstigende omgeving leek heel goed daardoor. Er is een constante dreiging van de bewakers en mede gevangene. Ook wordt er veel gerefereerd aan seksueel geweld en dat vond ik zelf niet per se nodig. De sfeer van de gevangenis was al beangstigend genoeg en het was een thema dat best op een respectvolle manier onderwerp van het verhaal had kunnen zijn, maar in dit geval was het slechts een toevoeging aan de sfeer van de gevangenis. Kortom: van mij had het niet gehoeven.

De personages zijn nog wat onuitgewerkt. Kiva’s achtergrond is gehuld in mysterie en je komt vrij langzaam beetje bij beetje meer over haar te weten. Ze maakt nog niet heel veel ontwikkeling door. Ook een aantal bij personages zijn vrij mysterieus en leer je niet heel goed kennen. Zo zit er een kleine romantische verhaallijn in, maar dit maakt niet echt een groot deel uit van het verhaal. Dit heeft allemaal redenen die in het verhaal verwerkt zijn, maar soms vond ik het wel wat jammer. Ik ging me hierdoor nog niet heel erg aan de personages hechten, maar hopelijk komt dat meer in het volgende deel.

Het leukste deel in het verhaal vond ik de relatie tussen Kiva en Tipp. Kiva neemt het jongetje onder haar hoede en hij is de enige met wie ze écht een band. Zo’n soort relatie zie je niet heel vaak in Young Adult boeken en ik vond het heel leuk om dit eens te zien.

Het eindigt op een ontzettende plottwist die je niet aan had zien komen, omdat heel veel informatie expres achter gehouden wordt gedurende het boek. Dit vond ik wel een beetje flauw en een beetje onrealistisch daardoor, maar het maakte wel dat ik meteen heel graag verder wilde lezen in het volgende deel.

De genezer van Zalindov is een ontzettend vlot geschreven fantasy boek met een giga spannende verhaallijn en interessante wereld. Ook al zaten er wat elementen aan die voor mij niet nodig waren en waren sommige dingen onuitgewerkt, heb ik erg van dit boek genoten. Het tweede deel heb ik al besteld en ga ik meteen lezen zodra het binnenkomt!