Recensie: ‘Dief van de nacht’ van Holly Black

Na jaren van succes en de mega populaire Elfhame-serie kwam Holly Black nu met haar eerste boek voor volwassenen. Deze verscheen ook nog is in een prachtige limited edition bij Best of Fantasy. Ik was natuurlijk razend benieuwd naar het boek en hier lees je wat ik er van vond!

Dief van de nacht is een donker fantasy verhaal dat zich afspeelt in het hier en nu. In deze wereld spelen schaduwen een grote rol. Sommige mensen kunnen het uiterlijk van hun schaduw aanpassen, maar ze kunnen ook worden ingezet om macht en aanzie te krijgen. Schaduwen kunnen namelijk gebruikt worden om iemands gevoelens en herinneringen te manipuleren. Hoe je het voor elkaar krijgt om je schaduw hiervoor te gebruiken blijft een groot mysterie voor de massa, maar velen streven ernaar.

Het verhaal volgt Charlie Hall die een deel van haar tijd achter een bar staat en een deel van de tijd werkt als oplichter. Al vanaf jonge leeftijd weet ze hoe ze bij de meest luxe huizen moet inbreken of hoe ze iemands zakken moet rollen. Ze werkt in opdracht voor gure types die dealen in van alles en nog wat. Net wanneer ze probeert haar leven weer op orde te krijgen en een veilige toekomst te creëren voor haar jongere zus Posey, gebeurt er iets waardoor Charlie’s leven op z’n kop komt te staan.

Ik vond de wereld van Dief van de nacht erg intrigerend en de duistere sfeer nam dan ook de hoofdrol. Ook al speelt het verhaal zich niet af op een school, het gaf me echt Dark Academia vibes. Het plot zit dan ook vol met bibliotheken, mysterieuze boeken en magische objecten. Ik waande me ook wel echt in deze wereld.

Veel werd echter niet goed uitgelegd en aan het einde van het boek bleef ik met nog veel vragen zitten. Zo worden er meteen in het begin van het  verhaal veel verschillende personages geïntroduceerd die er verder in het plot niet zoveel toe doen. Daarnaast vond ik de magie en schaduwen slecht uitgelegd. Ook de world-building had zeker nog flink wat uitgewerkt mogen worden.

Bovendien had ik het gevoel dat ik Charlie nog niet helemaal goed leerde kennen. Doormiddel van flashbacks leer je meer over haar leven en de keuzes die zij maakt, maar de emotie die ze erbij voelt kwam niet altijd even goed over. Dit vond ik erg jammer, want juist de flashbacks vond ik erg interessant en ik zag er veel potentie in. Zo heeft Charlie bijvoorbeeld een zus, Posey, van wie ze veel houdt en voor wie ze veel doet, maar er is vrij weinig dialoog tussen deze twee personages. Ook al is Charlie badass en sassy, ik miste gewoon een beetje humor die in Holly Black’s Elfhame-serie juist wel naar voren komt. Misschien had het boek beter gewerkt als het vanuit de eerste persoon was geschreven.

Een groot deel van het boek bracht ik dus in verwarring door, maar het laatste stuk was wel echt een rollercoaster. Ik werd enorm verrast door een wending die ik niet had zien aankomen. Dit, samen met de donkere sfeer, maakte voor mij het boek en is de reden dat ik nog wel benieuwd ben naar het tweede deel.

Het boek deed me erg aan Ninth House van Leigh Bardugo denken, dus als van wat donkerdere fantasy boeken houdt is Dief van de nacht wellicht ook iets voor jou. Voor mij deed het boek niet helemaal aan mijn verwachtingen, maar de sfeer en de plot twists maken dat ik nog wel nieuwsgierig ben naar het vervolg.

Dit artikel gaat over een recensie-exemplaar dat ik heb gekregen van de Best of Fantasy. Mijn recensies bevatten mijn eigen, oprechte meningen.