Recensie: ‘Het volk van Danu’ van Margareth Hol

“Keltische sagen samengebracht in één spannend fantasy verhaal!” Zo werd dit boek omschreven en dat trok meteen mijn aandacht. Ik ben erg geïnteresseerd in Keltische cultuur en geschiedenis, vooral de sprookjesachtige verhalen, dus ik was erg nieuwsgierig naar dit boek. Wil je meer weten over dit jeugdboek? Klik dan verder!

Het boek speelt zich af op het Smaragdgroene Eiland dat wordt geregeerd door de vreedzame Koningin Danu. Finn en Lugh worden opgeleid om ridders te worden en om hun eiland te beschermen. Op een dag steelt de verbannen schurk Balor de Kristallen Bol van het Licht, waardoor het Smaragdgroene Eiland langzaamaan verandert in een Duister eiland. Danu en haar loyale volgers, Finn en Lugh, moeten ervoor zorgen dat Balor verslagen wordt en de vrede terugkeert naar hun thuis.

Het boek bestaat uit losse verhalen, geïnspireerd door Keltische Sagen, die samen één overlappend verhaal vormen. Aangezien ik zelf erg geïnteresseerd ben in de verhalen van de Kelten, maar graag niet al te ingewikkelde teksten wil lezen, vond ik dit een interessant uitgangspunt. Het is een mooie manier om kennis te maken met Keltische verhalen, zonder het ingewikkelde taalgebruik, zoals veel van de vertalingen bevatten.

Margareth Hol heeft veel aandacht besteed aan de wonderlijke wereld van het Smaragdgroene Eiland en het landschap is prachtig omschreven. Alle details, zoals de magische objecten, de mythische wezens en de cultuur van het eiland zijn goed uitgewerkt, waardoor deze wereld realistisch overkomt.

Zelf had ik graag wat meer omschrijvingen willen lezen van de personages, zowel fysiek, als over hun persoonlijkheid. Zo vond ik bijvoorbeeld Finn en Lugh erg moeilijk uit elkaar te houden. Met iets meer diepgang van personages zou het makkelijker zijn geweest om mij met hen te identificeren.

Doordat het boek voortgekomen is uit losse verhalen en er zoveel aandacht gaat naar het uiteenzetten van de wereld, kon ik in de eerste helft van het boek moeilijk de samenhang tussen de verschillende hoofdstukken zien. Het duurde een tijd voordat ik begreep waar het verhaal naar toe ging. Ik vond dat de problemen die in het verhaal opgelost moesten worden, namelijk het redden van het eiland na de aanval van Balor, pas laat werden geïntroduceerd. Daardoor moest alles ook vrij snel weer opgelost worden. In mijn mening had het boek dus best iets langer mogen zijn, of de problemen hadden zich eerder in het boek mogen voordoen, zodat er meer tijd was geweest om het verhaal uit te werken.

Ik heb mij erg vermaakt tijdens het lezen van dit boek en herkende hier en daar elementen uit de Keltische verhalen. Over het algemeen is dit boek een aanrader als je houdt van Keltische sagen en verhalen die hierop gebaseerd zijn. De magische, sprookjesachtige sfeer en de uitgebreide verhaalwereld maakt Het volk van Danu een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in Keltische geschiedenis en cultuur.

Het volk van Danu is uitgegeven door Batavia Publishers en wordt aangeraden aan lezers vanaf 12 jaar.

Dit artikel gaat over een recensie-exemplaar dat ik heb gekregen van de uitgeverij. Mijn recensies bevatten mijn eigen, oprechte meningen.