Recensie: ‘Het zusje van’ van Carlie van Tongeren

Het zusje van is de eerste Shortie die uitgegeven is door BlossomBooks. Maar ondanks de korte lengte gaat het boek belangrijke thema’s niet uit de weg. Het boek behandelt de vraag: hoe is het als je broer een klasgenoot van je doodrijdt? Lees hier mijn recensie over Het zusje van.

Liv’s broer Alex belandt in het ziekenhuis na een auto-ongeluk. Ze maakt zich erg zorgen om hem, maar gelukkig overleeft hij het. In eerste instantie is Liv heel blij, tot ze beseft dat Alex tijdens het auto-ongeluk een meisje van haar leeftijd, Zoë heeft aangereden en zij het niet heeft overleefd. Vanaf dat moment wordt Liv heel anders behandeld op school en vinden sommigen klasgenoten zelfs dat zij net zo schuldig is als haar broer. Maar haar broer had helemaal een slechte bedoelingen, toch? Kan Liv haar broer vergeven?

Eerder las ik al het boek Heerestraat en Rozenlaan van Carlie van Tongeren en sindsdien ben ik erg benieuwd naar haar andere werk. Naar mijn mening is zij erg goed in het veroorzaken van emoties bij de lezer en dan niet alleen de emoties die persé fijn of comfortabel zijn. Ze schrikt niet terug voor het bespreekbaar maken van moeilijkere onderwerpen. Ook bij dit boek begon ik me echt af te vragen: wat zal ik doen in deze situatie? Hoe zou ik reageren? Ook de vragenlijst achterin helpt hierbij. Het boek zette me erg aan het denken en maakte veel emoties bij mij los. De emotionele ontwikkeling van Liv is dan ook het grootste pluspunt van dit boek, het is echt heel mooi weergegeven en zo begrijpelijk geschreven, waardoor je meeleeft met haar personage.

Het zusje van is de eerste verschijning van de nieuwe reeks ‘shorties’ van uitgeverij BlossomBooks, bestaand uit kortere boeken specifiek bedoeld voor jongeren die graag korte boeken lezen. Ik vond dit boek zeker geschikt voor het onderwijs en had graag gewild dat ik dit soort YA boeken had mogen lezen voor de literatuurlijst op de middelbare school! Maar ook als je niet meer op school zit is dit boek een aanrader. Zelf hou ik erg van kortere verhalen en het is fijn om tussendoor een ietwat dunner boek te kunnen lezen.

Tegelijkertijd zorgt de lengte van het boek ervoor dat sommige dingen wat minder uitgewerkt zijn. Bijvoorbeeld de relatie tussen Liv’s ouders, het personage Nadia en haar achtergrond, maar ook het verhaal in het algemeen had nog gedetailleerder kunnen zijn. Desalniettemin vond ik dat niet zo’n probleem in dit geval en kwam de boodschap waar het verhaal om draait goed over.

Al met al is Het zusje van een lekker kort boek om tussendoor te lezen, maar wel met een serieus thema dat je aan het denken zet. Absoluut een aanrader voor de leeslijst op school of als je toe bent aan een korter boek.