Recensie: ‘Uit bloed en as’ van Jennifer L. Armentrout

Dit populaire boek zag ik zo ontzettend veel voorbij komen op sociale media en het werd dan vergeleken met de boeken van Sarah J. Maas. Toen Uitgeverij Z&K uitkwam met een limited edition moest ik het wel lezen. Lees hier of ik Uit bloed en as de hype waard vind!

De hoofdpersoon van het boek is Poppy. Zij is de Maagd en moet leven volgens een strikt stramien opgelegd door onder andere de hertog en hertogin bij wie ze in een paleis woont. Ze moet altijd een witte sluier dragen als ze buiten haar vertrekken is en mag alleen met een handvol mensen converseren. De meeste tijd moet ze saaie lessen volgen bij de Priesteres. Daarnaast maakt de hertog haar het leven heel zuur. Gelukkig heeft Poppy haar beste vriendin Tawny en haar lijfwacht Vikter, die praktisch familie voor haar zijn, want anders was ze wel erg eenzaam.

Het boek speelt zich af in een fantasy wereld waar de Verhevene, een soort onsterfelijken, heersen. Poppy wacht op haar beurt om tot Verhevene getransformeerd te worden, maar weet niets over hoe dat mysterieuze proces te werk gaat en weet ook niet of ze dat eigenlijk wel wilt. Haar hele leven is gewaagd aan haar rol als Maagd en ze heeft een belangrijke functie die de relatie met de goden en het volk versterkt. Waarom zij precies de uitverkorene is en wat de reden voor haar functie exact is wordt (nog) niet uitgelegd.

Wanneer Poppy de mysterieuze Hawke ontmoet kan ze aan niemand anders meer denken. Sinds ze de zeer knappe bewaker heeft leren kennen lijkt haar wereld wel op z’n kop te staan en slaat haar hoofd op hol. Aangezien zij de Maagd is, is dat niet zo handig…

Uit bloed en as is een New Adult boek en bevat flink wat seks scenes. Mocht je daar niet zo van houden, dan is dit boek niet voor jou. Daarnaast wil ik ook een content waarschuwing voor fysieke mishandeling mee geven.

Het begin van het boek vond ik heel spannend en plot gedreven en het einde ook, maar het midden van het boek vond ik wat moeilijker door te komen. Het plot verliep daar wat langzamer en het boek had wat mij betreft best wat korter mogen zijn omdat te kunnen voorkomen. Verder was ik wel aldoor nieuwsgierig naar wat er ging gebeuren.

De wereld is heel interessant en bouwt voort op bekende fantasy tropes, maar dan net weer even anders. Het boek speelt zich voornamelijk in een kasteel af en omdat Poppy de meeste tijd in haar vertrekken moet blijven is het best moeilijk om daar als schrijver een spannend verhaal om heen te maken. Echter vond ik de setting absoluut niet saai en het lukt Armentrout om een heel bedrukkende sfeer te creëren. Ik vond dit heel cool omschreven en kon dan ook makkelijk ontsnappen aan de werkelijkheid zodra ik dit boek oppakte. Precies wat ik wil bij een fantasy boek!

Ik bleef wel met wat vragen zitten over hoe het politieke systeem werkte en hoe de rest van de wereld in elkaar zit, maar ik vermoed dat dit verder uitgelegd wordt in het volgende boek uit de serie.

Het verhaal heeft een focus op romantiek en de relatie tussen Poppy en Hawke staat centraal. Wel vond ik dit soms wat oppervlakkig blijven. Dit komt ook doordat Poppy de Maagd is, een construct wat mij betreft ouderwets en achterhaald is en ik niet zo interessant vond om over te lezen. Ik ben daarom vooral benieuwd naar hoe dit verder uitgewerkt gaat worden in het volgende deel en hopelijk het hele concept van ‘maagdelijkheid’ niet meer zo de hoofdrol in het verhaal heeft.

Is dit boek nou de hype waard? Dat vind ik een moeilijke vraag om te beantwoorden aangezien dit pas het eerste deel van de serie is en het verhaal pas net begonnen lijkt te zijn. Als ik de rest van de serie gelezen heb zal ik deze vraag nog eens beantwoorden. De vergelijking met de boeken van Sarah J. Maas begrijp ik in ieder geval heel goed, dus als je die boeken leuk vind, dan is de kans groot dat je deze ook leuk vindt!

Overal vond ik het boek leuk, ook al zaten er wat saaiere stukjes in. Nu de lezer bekend is gemaakt met de personages en de wereld verwacht ik dat de rest van de serie nog veel meer spannende avonturen bevat en ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de rest van de serie!

Dit artikel gaat over een recensie-exemplaar dat ik heb gekregen van Uitgeverij Zomer & Keuning. Mijn recensies bevatten mijn eigen, oprechte meningen.