Recensie: ‘Ondine’ van Arby Valentine

Ik las het New Adult Romance debuut van Arby Valentine, over een relatie tussen Niko en een mysterieuze drenkeling. Dit boek bevat flink wat romantiek, een milieuschandaal en veel LHBTQIAP+ representatie. En het is ook nog eens een moderne vertelling van The Little Mermaid! Lees hier mijn recensie van Ondine.

Niko komt terecht in een oneerlijke situatie op zijn werk, waarbij zijn college met de eerst strijkt van Niko’s ontdekking van een milieuschandaal van een cosmetica bedrijf dat gevestigd is op Texel. Wanneer Niko zijn woede over deze situatie uit verteld zijn baas hem om maar een weekje thuis af te koelen, terwijl zijn collega het schandaal verder onderzoekt.

Niko besluit niet bij de pakken neer te gaan zitten en boekt een vakantiehuisje op Texel, zodat hij zelf de details van zijn eigen ontdekking kan uitpluizen. Maar dan ontmoet hij een beeldschone jongen op het strand, die al zijn herinneringen is verloren. Niko besluit hem onderdak te bieden en voelt zich onmiddellijk flink aangetrokken tot de mysterieuze drenkeling. Maar hoe kwam de jongen daar terecht om het strand? En wat is zijn verleden?

Het boek bevat ontzettend veel LHBTQIAP+ representatie en er is veel diversiteit qua personages. Dit vond ik heel gaaf aan het boek. Arby Valentine is er goed in om alle personages karakter te geven die ze interessant maakt. Ik had veel van de bij personen dan ook graag beter leren kennen, maar helaas bleven de meeste wel wat meer op de achtergrond van het verhaal. Zo ontmoet Niko op Texel bijvoorbeeld een groep jongeren die zich inzetten om een einde te maken aan de milieuvervuiling van een cosmetica bedrijf op het eiland. Ik vond dit een leuk idee en had graag meer van hun willen zien in het boek.

Al met al vond ik dit boek heel goed geschreven en het plot bleef me verassen. Waar ik bepaalde verwachtingen had van bij dit soort ‘supernatural’ plotlijnen, nam het verhaal toch steeds een vernieuwende wending en dat was verfrissend. Naast de romantiek en mysteries probeert Arby Valentine ook diepgang aan het verhaal toe te voegen en dat waardeer ik.

Deze diepgang zit hem in het subplot waarin het milieu vervuild wordt door een bedrijf. Dit is een thema wat ik niet vaak gelezen heb, terwijl het juist zo actueel is. Dit was voor mij dan ook een van de beste elementen uit dit verhaal en het thema van milieu was mooi verbonden met de mythologie die geïnspireerd is door De Kleine Zeemeermin.

Echter vond ik wel dat de problemen die hierdoor geïntroduceerd worden in het begin van het boek meer op de voorgrond treden dan in de rest van het boek. Het begin van het boek is spannend en er worden interessante problemen geïntroduceerd die Niko moet oplossen. De tweede helft van het boek is echter veel langzamer en Niko’s problemen lijken daar veel minder groot dan in het begin. Soms leek het daardoor alsof het twee verschillende boeken zijn die samen zijn gevoegd.

Het verhaal wordt beschreven als een moderne hertelling van het sprookje van De Kleine Zeemeermin, maar het sprookjesachtige element in het verhaal speelt eigenlijk maar een kleine rol. In plaats daarvan ligt de focus vooral op de romantische relatie tussen Niko en Sang.

Ondine is een New Adult boek en er zitten dan ook flink wat ‘steamy’ seks scenes in. Als je daar liever niet over leest, is dit boek niet voor jou. Daarnaast wil ik ook trigger waarschuwing geven voor seksueel geweld.

Arby Valentine heeft een fijne schrijfstijl en het leest heel lekker. Veel kleine details maken de wereld kloppend en zoals ik al eerder schreef hebben de personages veel karakter.

Behoefte aan een romantisch New Adult sprookje met heel veel LHBTQIAP+ representatie? Dan is dit het boek voor jou. Verwacht je meer plot, mysterie en fantasy? Die elementen zitten er een beetje in, maar spelen niet de hoofdrol in het verhaal, dat is toch echt de romantische relatie tussen Niko en Sang. Al met al een fijn boek dat lekker wegleest!

Arby Valentine is een pseudoniem van Valentijn Ringelberg. Lees ook mijn recensie’s van Ringelberg’s eerder verschenen YA boeken: Voorbij het Wederwoud en Hij die niet bestaat.