Recensie: ‘Wat als dit het is’

Ik heb alle boeken van Becky Albertalli gelezen, dus toen ik erachter kwam dat ze samen met Adam Silvera een boek ging schrijven, moest ik deze natuurlijk ook lezen. Wat als dit het is is een romantisch en humoristisch boek over twee jongens. Lees hier wat ik er van vond!

Wat als dit het is, of What if it’s us? in het Engels, is geschreven vanuit twee perspectieven. Arthur, geschreven door Becky Albertalli, komt uit Georgia en brengt zijn zomer door in New York met een stage op het advocatenkantoor van zijn moeder. Hij droomt ervan om een romance mee te maken, net zoals in zijn favoriete Broadway-musicals. Er is alleen één probleem, hij heeft nog nooit een vriend gehad en is nogal ongemakkelijk met daten. Maar dan komt hij een leuke, mysterieuze jongen tegen…

Ben, geschreven door Adam Silvera, woont al zijn hele leven in New York en heeft het net uitgemaakt met zijn vriend Hudson. Wanneer hij een doos met Hudsons spullen naar het postkantoor brengt loopt hij een leuke jongen met een hotdog stropdas tegen het lijf: Arthur. Eigenlijk is hij nog helemaal niet klaar voor een nieuwe relatie, maar die jongen is we héél erg leuk. Hij vergeet alleen om naar Arthur’s nummer te vragen…

Hoe zorgen Ben en Arthur ervoor dat ze elkaar weer tegenkomen, zodat ze de beste zomerromance ooit kunnen hebben?

Dit is een typische romcom, vol met ups, downs en humor. Het verhaal werd daardoor wel soms iets voorspelbaar, maar dit vind ik dit genre geen probleem. Het is soms ook fijn om een boek te lezen waarvan je weet hoe het ongeveer zal verlopen. De romantiek tussen hun is ongemakkelijk en gaat niet altijd even soepel, maar dat is wat je kan verwachten van een boek waar Becky Albertalli de helft van heeft geschreven. Het zorgt voor ontzettend veel humor en daardoor blijf je toch tot het einde twijfelen of Arthur en Ben samen eindigen.

Het boek geeft de sfeer van New York goed weer en het is leuk om deze stad te verkennen vanuit twee perspectieven: Ben die al zijn hele leven in New York woont en Arthur die er de zomer door brengt en overal van onder de indruk is. Ben heeft een wat donkerdere humor en is de nuchtere tegenhanger van de enthousiaste, onhandige Arthur. Beiden perspectieven vond ik even leuk om te lezen, wat ik knap gedaan vind, want meestal heb ik wel een voorkeur als er meerdere perspectieven worden gebruikt in een boek.

Wat als dit het is zit bomvol verwijzingen naar Hamilton, Harry Potter en andere fan-cultuur. Dit vind ik zelf erg grappig om te lezen en ook herkenbaar.

Het boek is luchtig en humoristisch, maar Albertalli en Silvera mijden zwaardere onderwerpen niet. Zo worden Arthur en Ben aangesproken door een homofobe man in de metro, wanneer ze tegen elkaar aangeleund zitten. Een ander voorbeeld is dat Ben worstelt met zijn Puerto Ricaanse afkomst en de vooroordelen die mensen daar over hebben. Deze elementen voegen een diepere laag toe aan het verhaal, waardoor denk ik veel lezers zich met de hoofdpersonen kunnen identificeren.

Ik was al fan van de boeken van Becky Albertalli en ik kan nu zeggen dat ik ook alle boeken van Adam Silvera wil gaan lezen. Als je houdt van Love, Simon, dan ga je dit boek ook leuk vinden. Wat als dit het isis het perfecte, romantische boek voor de zomer. Een echte aanrader voor liefhebbers van romantische YA mét diversiteit.

Wat als dit het is Is nog tot en met 31 juli verkrijgbaar voor maar 10 euro, dus grijp je kans voordat deze actie voorbij is!