Recensie: ‘De falling in love montage’ van Ciara Smyth

Ik zag dit boek zo vaak voorbij komen op Instagram dat ik het wel moest kopen. De falling in love montage volgt Saorise die haar zomervakantie doorbrengt met Ruby doormiddel van dates na te doen uit romantische comedy films. Hoe zal hun liefdesverhaal verlopen? Lees hier wat ik ervan vond!

Saorise geloofd niet in de liefde en is vastberaden om nooit meer een relatie aan te gaan met iemand. Niet nadat haar vorige relatie is uit gegaan. Daarnaast heeft ze het moeilijk met het feit dat haar moeder zo vroeg alzheimer kreeg en daarom nu in een instelling woont. Ze heeft zich aangemeld om te gaan studeren aan Oxford, maar ze weet niet of ze haar moeder wel wilt achterlaten. Ondertussen gaat haar vader gewoon door met zijn leven en gaat zelfs opnieuw trouwen met een andere vrouw. Dit alles bij elkaar maakt Saorise boos, verdrietig en eenzaam.

Maar dan komt ze op een eindexamenfeestje van een klasgenoot de knappe Ruby tegen. In tegenstelling tot Saorise, houdt Ruby ontzettend van romantiek en ook vooral romantische comedy’s. Ze daagt Saorise uit om samen een zomervakantie vol dates zoals in de films te beleven, zonder de verwachtingen van een volledige relatie. Zal het Saorise lukken om het klassieke einde van de romantische films te voorkomen en niet verliefd te worden op Ruby?

Dit boek is ontzettend meta over romantische comedy’s. Het bekritiseert het genre, maar is vooral ook een ode aan. Als je bekend bent met de films waaraan gerefereerd wordt in dit boek, zoals Two Weddings and a Funeral, Love Actually en meer, dan is dit boek heel grappig om te lezen. Er worden grapjes gemaakt over scenes uit de films, maar er wordt ook kritiek geleverd en dat vond ik leuk om te zien.

Het verhaal bevat ook een serieuzere noot, want Saoirse’s moeder heeft jong alzheimer. Deze verhaallijn vond ik heel verdrietig en herkenbaar als je iemand kent of gekend hebt met dementie. Het is een onderwerp dat ik niet vaak zie in Young Adult boeken, maar waar jongeren ongetwijfeld mee te maken krijgen. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om als tiener mee te maken dat je ouder alzheimer krijgt en je als zeventienjarige mee moet maken dat je eigen moeder je niet meer herkent. Ik vond dit heel mooi beschreven, maar ook ontzettend aangrijpend en verdrietig.

De hoofdpersoon zit vol verdriet en boosheid over het verlies van haar moeder, haar vader die trouwt met een nieuwe vrouw en het uitgaan van haar relatie met Hannah. In het begin van het boek vond ik het daarom iets moeilijk inkomen. Ik verwachtte een vrolijk en romantisch verhaal, maar dat is niet helemaal het geval. Het hoofdplot is zeker de romance tussen Saoirse en Ruby, maar het gaat ook over serieuzere onderwerpen zoals hierboven genoemd. Toen ik mijn verwachtingen had aangepast kon ik me beter verplaatsen in Saoirse en ik vond haar ontwikkeling heel mooi en interessant.

Dit boek speelt zich af in een kleine plaats in Ierland. Dit had ik niet meteen door, maar ik vond het wel leuk om eens een YA contemporary te lezen die zich niet in de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk afspeelt. Ik luisterde ook een stukje naar het Engelstalige audioboek en dit is ingesproken door Alana Kerr Collins die een heel leuk Iers accent heeft.

Soms vond ik dat het verhaal wel iets aan de oppervlakte bleef. Zo leerde je het personage Ruby maar een beetje kennen en ook de beweegredenen van Saoirse’s vader blijven lang in het verhaal onbekend. Dit komt deels door dat de hoofdpersoon zo met zichzelf en haar emoties bezig is, maar ik had toch graag iets meer diepere gesprekken gezien met haar vriendinnen en haar vader.

Er zitten wat grappig stukjes in, bijvoorbeeld wanneer Saorise er van beschuldigd dat haar vader seksistische opmerkingen maakt, die me hardop aan het lachen kregen. Dat gebeurt niet heel vaak bij mij, dus dat zegt zeker iets!

De falling in love montage gaat over een lesbische romance en ik vond het fijn dat het verhaal niet ging over uit de kast komen of het ontdekken van seksualiteit. Het feit dat Saorise lesbisch is, is gewoon een gegeven in het verhaal en al wordt er zeker ook besproken hoe dat soms moeilijk kan zijn, het is niet het hoofdthema.

Dit boek is onderdeel van Querido Glow, een nieuwe serie boeken van uitgeverij Querido waaronder boeken over LHBTQIA+ personages uitgegeven worden. Ik vind dit een heel mooi initiatief en ben heel benieuwd naar de andere boeken die hier onder vallen.

Al met al vond ik dit een ontroerend en tegelijkertijd grappig boek. Een echte aanrader voor als je smult van romantische comedy’s, maar altijd al een versie met een lesbische hoofdpersoon had willen zien.