Recensie: ‘Feniksvlam’ van Sara Holland

Als je mijn recensie van Havenfall gelezen hebt weet je misschien wel dat ik erg enthousiast was over dit boek en heel benieuwd was naar het vervolg, Feniksvlam. Uiteraard laat ik jullie in dit artikel weten wat ik vond van dit tweede deel uit de fantasy duologie van Sara Holland.

Feniksvlam is het vervolg op Havenfall, dus hierbij een spoiler waarschuwing voor deze recensie als je het eerste deel nog niet gelezen hebt! Ik schreef ook een recensie van Havenfall, deze kun je hier lezen.

Mocht je Havenfall een tijdje geleden gelezen hebben, dan is het misschien wel handig om een opfrisser te hebben voor waar het verhaal ook alweer precies over gaat.

Havenfall speelt zich voornamelijk af in een herberg die wordt gerund door Maddies oom Marcus, de broer van haar moeder, en bevat de doorgang naar drie verschillende, magische werelden. De eerste wereld is Fiordenkill, een ijswereld met magie die wonden kan genezen en planten kan laten groeien. De tweede is Byrn, die bestaat uit woestijnen, zeeën en vlaktes. Hier heerst elementenmagie en de inwoners kunnen bijvoorbeeld bliksem opwekken. En de laatste is Solaria, over deze wereld is weinig bekend, omdat het jaren geleden afgesloten is als gevolg van een dodelijk incident. De inwoners worden als gevaarlijk beschouwd en zijn niet meer welkom in de herberg. Haven is de naam van de mensenwereld, waar Maddie vandaan komt en de herberg Omphalos staat. De locatie van de herberg wordt ook wel Havenfall genoemd, omdat hier de werelden elkaar kruisen.

In het eerste deel komt Maddie achter een ondergrondse handel in de zielen van Solarianen die in zilveren voorwerpen opgeslagen worden, waarmee personen zonder magie deze kunnen gebruiken voor hun eigen gewin. Ook komt Maddie erachter dat dit waarschijnlijk de reden is dat haar broer Nate is verdwenen jaren geleden en waardoor haar moeder onterecht voor moord is veroordeeld tot de doodstraf; een vonnis dat steeds dichterbij dreigt te komen. Verder ontdekt Maddie erachter dat Taya, het mysterieuze meisje op wie ze verliefd werd in het eerste boek, niet alleen een Solariaan bleek te zijn, maar ook nog eens de zus van Maddies eigen geadopteerde broer, Nate!

Maar wanneer de verborgen agenda van de Zilveren Prins uit Byrn ontmaskerd wordt en blijkt dat hij een cruciale rol in de zielenhandel speelt, offert Taya zich op in een gevecht met de prins. Ze transformeerde in haar ware vorm als Solariaan en red de herberg van een verschrikkelijk lot. Maar na het conflict verdwijnt ze en sindsdien heeft Maddie niks meer van haar vernomen…

Het verhaal wordt eigenlijk vrijwel meteen naar de gebeurtenissen in Havensfall opgepakt. Maddie gaat samen met haar vriend en crush, Brekken, de illegale zielenhandel oprollen, maar deze missie komt niet zonder gevaren. Daarnaast hoopt ze haar broer terug te vinden en zo haar moeder te kunnen redden van haar onterechte lot. Ondertussen blijft ze denken aan haar vriendin Taya… Zal het Maddie lukken om de mensen om wie ze geeft en de herberg die haar thuis is te redden?

Het verhaal vond ik wat langzaam op gang komen en de eerste helft is wat minder vlot dan de rest van het verhaal. Echter, wanneer het verhaal helemaal op gang komt zit het tempo er flink in. Het eerste boek werpt veel problemen op en dit tweede deel draait eigenlijk vooral om het oplossen daarvan.

Net als in het eerste deel, heeft Maddie in Feniksvlam meerdere ‘love interests’, maar de romantiek maakt eigenlijk een klein deel uit van het verhaal. Ook wordt deze verhaallijn niet echt afgerond en dat vond ik eigenlijk afdoen aan het verhaal. Soms heb ik het gevoel dat er in alle YA boeken een romantische verhaallijn toegevoegd wordt omdat men dit associeert met dit genre, maar in mijn mening is dit echt niet nodig. Het voelt soms wat geforceerd daardoor en dat is eigenlijk ook een beetje het geval in deze duologie.

Eigenlijk ook de rest van het verhaal viel me tegen, het leek wel een beetje afgeraffeld. De werelden in deze boeken zijn zo uitgebreid en de personages zijn heel leuk interessant. Dat is dan ook de reden dat ik verliefd werd op het eerste boek. Er zouden zoveel verschillende verhalen verteld kunnen worden in deze verhaalwereld, en daarom vond ik het plot van Feniksvlam wat tegen vallen. Het verhaal is niet zo zeer langzaam, maar voor m’n gevoel gebeurde er weinig én wat er gebeurde was niet zo verassend. Het eerste deel uit deze duologie vond ik een stuk spannender en mijn hoge verwachtingen voor Feniksvlam kwamen helaas niet uit.

Toch worden alle vragen die in het eerste deel geïntroduceerd worden, beantwoord in dit tweede deel. Misschien omdat deze serie slechts uit twee delen bestaat en alle problemen die in het eerste deel opgezet werden, opgelost moesten worden in dit deel. Wellicht als het een langere serie was geweest, was er meer tijd geweest om er een uitgebreider verhaal van te maken. Omdat ik de wereld van Havenfall en Feniksvlam zo cool vond, hadden er ook zeker meer delen mogen zijn van mij, maar dan wel met een uitgebreider en spannender plot.

Deze duologie is een ‘portal fantasy’ (zoals bijvoorbeeld De leeuw, de heks en de kleerkast.), waarbij het grootste gedeelte van het verhaal in onze wereld plaats vind. Mocht je nog niet veel fantasy gelezen hebben en willen wennen aan dit genre, dan is Havenfall een goed boek om er bekend mee te raken. Het verhaal is niet te ingewikkeld en als is de world-building uitgebreid, het is makkelijk te bevatten en dat vind ik knap gedaan door Sara Holland.

Helaas viel dit boek me tegen. Dat vond ik erg jammer, want ik was helemaal weg van het eerste deel. Ik hou van de wereld in de Havenfall-duologie en ook de personages vind ik interessant. Om deze redenen zou ik je dan ook aanraden om te boeken wel te lezen. Echter, mocht je plot het allerbelangrijkste element in een boek vinden, dan zou ik zeggen: pak een ander boek op met wat meer verassende en spannende plottwists, zoals bijvoorbeeld de boeken van Leigh Bardugo.

Dit artikel gaat over een recensie-exemplaar dat ik heb gekregen van Uitgeverij BlossomBooks. Mijn recensies bevatten mijn eigen, oprechte meningen.