Recensie: ‘Anders, beter’ van Lisa van Campenhout

Geheel terecht, won Lisa van Campenhout vorig jaar de Jonge Jury debuutprijs voor Bijna echt, één van mijn favorieten boeken van Nederlandse bodem. Ik was dus razend benieuwd naar Campenhouts tweede boek: Anders, beter. Ik werd zeker niet teleurgesteld en las het boek achter elkaar uit. Lees hier mijn recensie.

Wanneer er iets vervelends gebeurt op school, besluiten de ouders van hoofdpersoon Maja dat ze haar examenjaar moet gaan afmaken op een privé school in Amsterdam. Maja gaat daar bij haar oom, tante en nicht, Regina, wonen. Maja blijft liever thuis, maar toch heeft ze wel zin om meer tijd door te brengen met Regina en opnieuw te beginnen in de grote stad. Haar nicht lijkt altijd zó succesvol, met haar creatieve bedrijfje, vrijwilligerswerk en sportschool routine. Maja zou graag wat meer op Regina lijken en misschien is dit wel de kans om haar leven een nieuwe richting te geven.

Eenmaal aangekomen in Amsterdam blijkt het toch niet allemaal rozengeur en maneschijn te zijn bij haar familie thuis. Het grootste deel van de tijd zit ze alleen in het gigantische, koude huis. Maja probeert het beste van haar leven te maken, met een nieuwe bijbaan en sociaal leven, maar met Regina botert het niet helemaal. Bovendien is Regina manipulatief en beschuldigt Maja van iets wat ze helemaal niet gedaan heeft. Maja probeert er achter te komen wat Regina in haar schild voert, maar wel met het risico dat ze zelf van alles in haar schoenen geschoven krijgt.

Lisa van Campenhout is goed in het creëren van spannende verhalen met moreel dubbelzinnige personages, die niet altijd de beste keuzes maken. Toch krijg je, net als in Bijna echt, sympathie voor de hoofdpersoon. Ik vind de morele dillema’s uit beiden boeken ontzettend goed gedaan en het zet me aan het denken over wat ik in zulke situaties zou doen.

Ook was, net als in Bijna echt, de sfeer van Amsterdam weer heerlijk beschreven. Ik waande me echt in het grote huis in de Sarphatistraat.

Ik las ook veel diepgang in het boek, onder andere over classicisme. Anders, beter is een sociaal commentaar op het feit dat iedereen op hun eigen manier perfect probeert te zijn en zich met anderen vergelijkt, maar er toch meestal wel iets is waar ze niet helemaal eerlijk over zijn. Daarnaast draait het boek om de existentiële vragen van Maja: wat wil ik nou eigenlijk in het leven en ben ik wel een goed persoon? Ook speelt Lisa van Campenhout af en toe met taal en dat vond ik mooi om te zien.

Het verhaal was ontzettend spannend en soms ook tenenkrommend door de oneerlijke situaties waarin Maja zich bevind. Door gebeurtenissen in het verleden waar je gedurende boek steeds meer over leert, blijf je doorlezen.

Soms wist ik niet helemaal waar het verhaal naar toe ging. Het begin van het verhaal draait vooral om de mysteries die zich afspelen in Maja’s familie, maar daarna gaat het ook veel over haar dagelijks leven en relaties. Op het einde komt alles bij elkaar, maar voor mij was het net iets te abrupt en een beetje een anticlimax. De opbouw is zo goed gedaan, waardoor ik nog net even iets meer had verwacht over wat er nou echt allemaal aan de hand was.

Al met al heb ik erg genoten van dit boek. Anders, beter zou ik omschrijven als: verstikkend, maar dan op geen goede manier. Het is enorm spannend en als je Bijna echt goed vond, dan vind je deze ook weer goed. Al met al een aanrader én het bewijs dat er echt goed YA van eigen bodem bestaat.

Dit artikel gaat over een recensie-exemplaar dat ik heb gekregen van uitgeverij Blossom Books. Mijn recensies bevatten mijn eigen, oprechte meningen.